2. modul opgaven lød således
"Den studerende skal planlægge et undervisningsforløb inden for modulets indhold, hvor en af Bornholms kulturinstitutioner inddrages, enten i form af besøg eller ved brug af skoletjenesten."
- http://haandvaerkogdesignbornholm.blogspot.dk/p/2-modulopgave_10.html
Vores gruppe bestående af Salina Høegh Hansen, Karina Maria Nederby og jeg selv valgte at udarbejde opgaven således, da vi fandt det spændende at inddrage et nyt sted i skoletjenesten.
Snitteknive inspireret af vikingetiden.
"Mester" Jacob fra Verfældtsgård |
Undervisningsforløb – Håndværk og design
Målgruppe: mellem trin (4-6)
Varighed for aktivitetsdagen : 8 – 15, tidsrum for
aktiviteterne 10 – 14
Tanken bag undervisningsforløbet er, at det skal være et
element i et tværfagligt forløb omhandlende vikingetiden. Det involverede fag
er håndværk og design og derudover kunne historie, dansk eller muligvis et
udeskole element være inkluderet. Det tværfaglige emne forløber i de normale
undervisningstimer i 4 uger.
Emnet: Vikingetiden, hverdagen og håndværk i vikingetiden,
se relationen/kontrasten mellem vikingetidens og nutidens hverdag redskaber og
værktøj,
Vi har valgt fokus på den del der involverer håndværk og
design. Vi har lavet en forløbs beskrivelse og et skematisk oversigt over
undervisnings forløbet. Både forløbsbeskrivelsen og undervisningsforløbet
inkluderer de forberedende lektioner op til aktivitetsdagen samt de
efterfølgende opsamlende lektioner. Vi har valgt at gøre dette for at skabe et
helhedsbillede af undervisningsforløbet samt formålet med undervisningen og
aktivitetsdagen.
Til sidst i opgaven er der et undervisningsoplæg til
hhv. vikinge symbolik og arbejdet med
friskt træ.
Forløbs beskrivelse:
Eleverne starter med at blive introduceret for et indledende
oplæg om symbolik i vikingetiden. Her gennemgås de mest kendte former for
symboler brugt i vikingetiden. Tanken er at eleverne på aktivitetsdagen vi være
i stand til at genkende og udvælge enkelte symboler fra vikingetiden med
begrundelse i symbolernes betydning.
Herefter får eleverne den teoretiske del af arbejdet med
friskt træ. Det er vigtigt at eleverne har kendskab til fordelene og ulemperne
ved de forskellige typer træ, samt hvordan man skal forarbejde det friske træ
for at lave et knivskæfte.
Hovedfokus ligger på håndværksdelen. Eleverne skal vise, at
de har forstået den teoretiske del og kan tage imod instruktioner, mens de
arbejder individuelt med udvælgelsen og forarbejdningen af det friske træ til
deres personlige snittekniv. Samtidig får de mulighed for at forbedre deres
praktiske kundskaber med redskaber på et værksted.
På turen til Værfeldtsgård medbringes det forberedte
materiale til knivene.
Der er i starten fokus på design i form af symbolikarbejde
og elevernes design af deres knivskæfte, inden de går i gang med at bearbejde
det. Eleverne skal lave en skitse af deres design, der viser, hvad eleverne
ønsker, at deres kniv skal give udtryk for/symboliserer.
Jacob fra Værfeldtsgård sætter eleverne ind i vikingernes
hverdag og redskaber samt forklarer om sikkerhedsforanstaltninger i værkstedet.
Herefter får eleverne udleveret deres kniv med ubearbejdet skæfte, som de så
skal bearbejde ud fra deres design med vikinge symboler.
I frokostpausen, som holdes i vikinge gildesalen,
underholder Jacob med historier fra vikingetiden. Bagefter færdiggøres arbejdet
med knivskæfterne.
I lektionerne på skolen efter turen til Værfeldtsgård, skal
eleverne bruge deres nyerhvervede kundskaber og viden til at vælge det bedste
stykke friske træ og de rette redskaber til at snitte/forme en spiseske af træ.
Denne skal sammen med deres egen snittekniv bruges til at spise den vikingmad,
som eleverne skal tilberede over bål i forløbets sidste 2 lektioner. Mens der
spises bliver der samlet op og evalueret på elevernes udbytte og oplevelse af
forløbet.
Forenklede Fællesmål – Færdigheds- og
vidensmål
I løbet af undervisningsforløbet skal eleverne arbejde mod
læringsmål, der er inspireret af følgende færdigheds- og vidensmål:
Håndværk –
forarbejdning:
Håndværktøj og redskaber:
1.Eleven kan navngive og anvende grundlæggende håndværktøjer
og redskaber - Eleven har viden om grundlæggende håndværktøjer og redskaber.
2. Eleven kan vælge grundlæggende værktøjer og redskaber
efter hensigt - Eleven har viden om grundlæggende håndværktøjers og redskabers
anvendelsesmuligheder
Teknikker:
1. Eleven kan navngive og anvende grundlæggende teknikker
til forarbejdning af bløde og hårde materialer. - Eleven har viden om
grundlæggende teknikker til forarbejdning af bløde og hårde materialer
2.Eleven kan beherske grundlæggende teknikker til bearbejdning
af bløde og hårde materialer. - Eleven har viden om grundlæggende teknikker til
forarbejdning af bløde og hårde materialer ud fra hensigten med produktet.
Sikkerhed:
1. Eleven kan færdes sikkert i værkstederne. - Eleven har
viden om elementære sikkerhedsforanstaltninger og risikomomenter.
Håndværk – Materialer
Materialekendskab:
1. Eleven kan navngive bløde og hårde materialer - Eleven
har viden om bløde og hårde materialer
2. Eleven kan skelne mellem bløde og hårde materialers
anvendelsesmuligheder - Eleven har viden om bløde og hårde materialers
egenskaber
Materialeforarbejdning:
1. Eleven kan forarbejde bløde og hårde materialer efter
instruktion - Eleven har viden om enkel materialeforarbejdning
2. Eleven kan selvstændigt forarbejde bløde og hårde
materialer
Materialekombination og udtryk:
1. Eleven kan kombinere materialer til et produktudtryk
under instruktion - Eleven har viden om kombination af materialer
2. Eleven har viden om materialers forarbejdningsmuligheder
Design:
Ideudvikling
1. Eleven kan skitsere eller formulere enkle ideer inden for
givne rammer, herunder med digitale værktøjer - Eleven har viden om skitsers
formål og struktur
2. Eleven kan udvikle ideer fra hverdagslivet, herunder med
digitale værktøjer - Eleven har viden om brug af informations- og
inspirationskilder
Ideafprøvning
1. Eleven kan afprøve materialer og teknikker i konkrete
sammenhænge - Eleven har viden om afprøvning af materialer og teknikker
2. Eleven kan afprøve ideer i forhold til produkters form og
funktion
Produktrealisering
1. Eleven kan fremstille egne enkle produkter efter oplæg -
Eleven har viden om arbejdstilrettelæggelse
Forløb
Skematisk oversigt over undervisningsforløbets 4 uger. Der
er 2 lektioner pr. uge normalt bort set fra aktivitetsdagen, hvor at der er
håndværk og design på skemaet hele dagen.
Lektion
|
Læringsmål
|
Aktivitet
|
Tegn på læring
|
Evaluering
|
Inde forløb på skolen
|
||||
1.
Inde i klasselokale
|
Eleverne har kendskab til symboler/symbolik brugt i vikingetiden
|
Oplæg om symbolik.
Internetresearch af eleverne omkring forskellige symboler i
vikingetiden.
|
Eleverne kan nævne forskellige symboler under vikingetiden
|
Formativ løbende evaluering af elevernes deltagelse i undervisningen
|
2.
Inde i klasselokale
|
Eleverne har viden om materialet friskt træ og arbejdet med dette
|
Oplæg om arbejdet med frisk træ
|
Eleverne kan diskutere fordele og ulemper omkring arbejdet med friskt
træ
|
Formativ løbende evaluering af elevernes deltagelse i undervisningen
|
3.
Inde i sløjdværksted
|
Eleverne kan arbejde med materialet træ og bearbejde det til videre
brug efter instruktion
|
Finde træ og kløve/save det i rette størrelser
|
Eleverne arbejder aktivt med træ og kan følge instruktioner
|
Formativ løbende evaluering af elevernes deltagelse i undervisningen
|
4.
Inde i sløjdværksted
|
Eleverne kan kombinere forskellige materialer, her metal og træ
|
Sætte knivsblade i træ
|
Eleverne arbejder aktivt med træ og kan følge instruktioner
|
Formativ løbende evaluering af elevernes deltagelse i undervisningen
|
Ude forløb på Værfeldtsgård fra 8 -15
|
||||
8.00 – 9.00
|
Eleverne kan forberede og medbringe de nødvendige materialer efter
fælles planlægning.
|
Forberedelse til aktivitetsdag på Værfeldtsgård. Hente og pakke
materialer
|
Eleverne deltager i planlægningen og forberedelsen af turen
|
Formativ løbende evaluering af elevernes deltagelse i undervisningen
|
9.00 – 10.00
|
Transport til Værfeldtsgård
|
|||
10.00 – 10.30
|
Eleverne kan lytte opmærksomt
|
Introduktion til vikingetiden af Jacob
|
Eleverne er stille og opmærksomt lyttende
|
Formativ løbende evaluering af elevernes deltagelse i undervisningen
|
10.30 – 10.45
|
Eleverne kan finde og udvælge symboler og overføre dem til eget design
samt begrunde hvorfor
|
Valg af vikingesymbolik som skal bruges i designet af knivskæftet
|
Eleverne undersøger Værfeldtsgårds vikingesymbolik til inspiration
|
Formativ løbende evaluering af elevernes deltagelse i undervisningen
|
10.45 – 11.00
|
Eleverne kan bruge skitser til at fremføre egne design ideer.
|
Fremstille en skitse af knivsskæfte med vikingesymboler
|
Eleverne tegner deres egne skitser
|
Summativ evaluering af elevernes skitser
|
11.00 – 11.15
|
Eleverne kan begå sig i et værksted og bruge værktøj korrekt efter
instruktion
|
Introduktion til Værfeldtsgårds værksted samt værktøj af Jacob
|
Eleverne kan begå sig i Værfeldtsgårds værksted efter instruktion af
Jacob
|
Formativ løbende evaluering af elevernes deltagelse i undervisningen
|
11.15 – 12.00
|
Eleverne kender til og kan benytte værktøj og teknikker til at
fremstille et knivskæfte efter instruktion
|
Arbejde med fremstilling af knivskæfte
|
Eleverne kan benytte det rette værktøj til at fremstille et knivskæfte.
|
Formativ løbende evaluering af elevernes deltagelse i undervisningen
|
12.00 – 12.30
|
Eleverne lytter opmærksomt og relaterer til viden om vikingetiden
|
Frokost med historiefortælling af Jacob
|
Eleverne kan lytte opmærksomt
|
Formativ løbende evaluering af elevernes deltagelse i undervisningen
|
12.30 – 14.00
|
Eleverne kender til og kan benytte værktøj og teknikker til at
fremstille et knivskæfte efter instruktion
|
Afsluttende arbejde med fremstilling af knivskæfte.
|
Eleverne kan vælge det rette redskab og benytte den korrekte teknik
til at snitte et knivskæfte
|
Formativ løbende evaluering af elevernes deltagelse i undervisningen
|
14.00 – 15.00
|
Transport tilbage til skolen
|
|||
Inde forløb på skolen
|
||||
5.
Inde i klassen
|
Eleverne har viden om materialet friskt træ og bearbejdning af dette
|
Repetition af viden om frisk træ. Valg af træ til snitning af
spiseske
|
Eleverne kan selvstændigt vælge og begrunde valget af træ
|
Formativ løbende evaluering af elevernes deltagelse i undervisningen
|
6.
Inde i sløjdværksted
|
Eleverne kan arbejde med materialet træ
|
Arbejde med snitning af spiseske
|
Eleverne kan selvstændigt vælge de rette redskaber til at snitte en
spiseske
|
Formativ løbende evaluering af elevernes deltagelse i undervisningen
|
7.+8.
På skolens område
|
Eleverne kan bruge deres redskaber i praksis
|
Tilberedning af vikingemad over bål samt spisning med brug af egen
ske og kniv
|
Elevernes redskaber kan bruges i praksis
|
Fælles evaluering på nye færdigheder og viden om arbejdet med træ
|
Snittet ske |
Snittet ske 1 og 2 |
Evaluering:
Den hyppigst forekommende evalueringsform i løbet af
undervisningsforløbet er formativ evaluering. Her skal lærerne evaluere på
elevernes deltagelse og sammen med eleverne evaluere elevernes udbytte af
undervisningen.
Dog kan læreren foretage en summativ evaluering af elevernes
kunne og viden ved at evaluere på resultatet af deres arbejdsmåde og deres
endelige produkt. Men dette vil ikke vise den udvikling som eleverne har
gennemgået i løbet af undervisningen, blot hvad eleverne er i stand til at
fremstille.
Undervisnings oplæg:
Vikinge symbolik
Nordiske symboler fra vikingetiden
I vikingetiden havde man forskellige stilarter inden for
kunstens verden. Der var Borrestilen, som var en kunststil der kan dateres
tilbage til omkring 850 til 900-t. Stilen er opkaldt efter en bådgrav i Borre i
Norge.
Så var der Jellingestilen som bestod af slyngede båndformede
dyr, med hoved i profil, lang nakketop og krølle på overlæben. Denne stilart
var samtidig med Borrestilen. Den er opkaldt efter et lille sølvbægre fra en
gravhøj i Jelling med et sådan symbol på.
Ud fra disse to stilarter udsprang adskillige andre
stilarter. Eksempelvis Mammenstilen som kom fra ca. år 950 – 1000 og som har
navn efter danske fund. Derefter opstod Ringerikestilen fra år 1000 – 1050 og
til sidst kom Urnestilen som strækker sig fra år 1050 til starten af 1100-t. og
som har navne efter norske lokaliteter.
Mammenstilen er udsprunget af Jellingestilen, men bærer præg
af, at dyrebillederne har mere krop og at planteornamentik spiller en væsentlig
rolle. Dette er gennemgående for vikingetidens kunst og symboler. Der er stort
fokus på snorlige, slyngede planter eller dyr, som blev brugt ikke bare til
billeder men som helleristninger og til beklædning, smykker, krus og kunst.
I forbindelse med den nordiske mytologi, blev midgårdsormen
derfor et oplagt symbol, som blev benyttet både til halskæder og krus mm. Også
Tors hammer Mjølner blev et meget brugt og vidtrækkende symbol.
Den blev ikke bare indhugget i runesten, men blev også brugt
ved bryllupper til at indvie bruden. Den blev båret om halsen eller i et
armbånd som amulet og i det 10.århundrede blev der i Norden lavet et stort
antal små hamre, nogle i jern, andre i bronze, andre igen i raffinerede
modeller i sølv.
De fineste eksempler viser mange af gudens karakteristiske
egenskaber, som vi har fundet i myterne: stirrende øjne, eftersom Tors
blændende blik symboliserede lyn; et skæg, eftersom det ville blive storm, hvis
guden rystede sit skæg; og somme tider et ørnehoved med næb, som Tor synes at
have overtaget fra Odin som himmelgud.
Der er ofte også set slanger eller drager på disse hamre,
som symboliserer Tors kamp med midgårdsormen.
Senere da kristendommen kom til, blev torshammeren langsomt
forvandlet til et kors ved, at det nogle gange blev det påstået, at når præsten
gjorde korsets tegn, så var det i virkeligheden symbol for Tors hammer. På den
måde kunne kristendommen langsomt få lov til at snige sig ubemærket ind i den
nordiske mytologi og prøve at omvende folket.
Runer har også en helt speciel plads, som symboler i vikingetiden.
I sagatidens Island mente man at vikingerne havde brugt runemagi. Ifølge
sagaerne benyttede de sig af runekastning som gik ud på at man kastede et antal
runer og alt efter hvordan de landede kunne man tyde nogle spådomme frem. Runer
kunne efter sigende være meget farlige i de forkerte hænder og hvis de blev
brugt forkert kunne de skabe forbandelser og lignende. Derfor var det vigtigt
at runer kun blev brugt til helbredelse og forudsigelser.
Runerne blev også brugt som alfabet og uanset om man var fra
Danmark, Sverige, Norge eller Island, så kunne man forstå hinanden fordi
sproget var det samme. Som tiden gik fik landende dog forskellige dialekter,
men mange ligheder består stadig til den dag i dag.
Runer er derfor blevet et stærkt symbol som også i dag
bliver repræsenteret i samtlige film. Eksempelvis filmen Stardust, hvor de
benytter sig af runekastning til at tyde fremtiden eller få svar på spørgsmål.
Runerne har hver en individuel betydning.
Arbejdet med friskt træ
Frisk træ
Når man skal lave snitteknive er
det en god ide at snitte skæftet i frisk træ. Vi kan ikke bruge et stykke træ
som vi har skåret af direkte, selvom man har fundet en gren frisk fra træet som
ligger godt i hånden og man har et godt greb om. Hvorfor kan man ikke det?
Fordi frisk træ indeholder en masse væde og den væde forsvinder, når træet tørre
– og træet vil tørre, det kan man ikke forhindre. Når træet tørre og væden
forsvinder fra træet, krymper træet og så flækker det på langs. Så havde man
lavet en fin kniv med den gren som passede i hånden, ville skæftet efter noget
tid flække og så er der ikke andet at gøre end at lave en ny. Derfor skal man
kløve frisk træ.
Kløve frisk træ og gøre klar til sin snittekniv
Når vi skal kløve frisk træ til at lave vores egen knive, så skal vi kløve træet igennem marven. Træets marv er midten af træet. Når man ser på et stykke træ kan man se en masse ringe, det er årene i træet og helt inde i midten er marven ofte med en lidt anden farve end resten af træet. Hvis vi flækker vores friske træ igennem marven, er der åbnet op for at træet kan krympe. Nu er der plads til at årringene trækker sig sammen uden at træet flækker. Man kløver frisk træ ved at tage en flækøkse, kile, kniv eller flækkejern. Man må ikke slå stål imod stål, da det kan slå små flager af metallet og så kan man komme til skade. I stedet bruger vi en hammer af træ eller andet som kan gøre arbejdet for os. Når træet er flækket en gang gennem marven, tager man den ene halvdel og flækker enderne af, så man har et godt midterstykke som føles rigtigt i hånden (med lidt arbejde).
Nu gør vi klar til snittekniven.
Vores færdige kniv vil se sådan her ud.
Vi skal have angelen ind i
skaftet som vi så snitter til for at gøre vores kniv rigtig flot. Vi vil
indsætte angelen direkte i træet således.
Vi pakker selve bladet ind i gaffatape så man ikke kan skære sig og komme til skade på bladet. Derefter spænder man bladet fast i en skruetvinge og holder vores blok frisk træ over angelen, som peger lodret opad. Når vores blok frisk træ er lige over, så hamre vi træet ned over angelen, så angelen går ind i træet.
Vi pakker selve bladet ind i gaffatape så man ikke kan skære sig og komme til skade på bladet. Derefter spænder man bladet fast i en skruetvinge og holder vores blok frisk træ over angelen, som peger lodret opad. Når vores blok frisk træ er lige over, så hamre vi træet ned over angelen, så angelen går ind i træet.
Når selve bladets bund flugter
eller går en lille smugle ind i det kommende skaft, er kniven klar til at blive
snittet. HUSK man snitter altid væk fra sig selv og andre og man tvinger ikke
kniven for dybt i træet, ellers flækker flager af og kan ødelægge det ønskede
udseende eller ende med at skade sig selv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar